Voor velen een lampje met grote of kleine gevolgen. Eenvoudig is het zelden.
In het verre verleden liep de benzinemotor op een redelijk handmatig vastgezet mengsel wat ontstond in de nog wel bekende carburateur. Aan deze carburateur en choke en hop, we hebben de koude start sensor op de bestuurdersstoel gezet. Verbruik? slecht lopen? Stinken? verzopen carburateur? Dat hoorde er een beetje bij. Toen verbruik en milieu belangrijker werd zijn er bijzonder mooie en gecompliceerde systemen bedacht welke de benzine- en dieselmotor een stuk betrouwbaarder en zuininger hebben gemaakt.
Helaas heeft ieder voordeel wel een nadeel.
In het kort is de carburateur vervangen door de luchtmassameter die de hoeveelheid lucht die de motor aanzuigt, de choke is vervangen door de temperatuurzender in het motorblok , de injectoren zorgen voor de exacte hoeveelheid brandstof in de cylinders en de lambdasonde voert nog eens een controle uit aan de uitlaatkant van de auto door het aandeel zuurstof in de uitlaatgassen te meten.
Al deze digitale informatie gaat naar de brandstofcomputer waarin bij de laatste systemen per cyliner een constante bijsturing mogelijk is om het perfect te laten verlopen. U kunt wel raden dat deze informatie nog maar weinig ruimte heeft voor fouten. Dat is waar het vaak fout gaat. Iedere verstoring in deze bediening geeft op de korte en langere termijn een storing waardoor er aandacht gevraagd gaat worden. Dit ziet u dan omdat het lampje gaat branden of u krijgt een melding in het display dat er service nodig is. Naast het optimaal functioneren van de bovengenoemde onderdelen en sensoren is het minstens zo belangrijk dat tussen de luchtmassameter en de lambdasonde geen luchtlekkages zijn. Deze zorgen zeker voor kleine afwijkingen waardoor de computer constant moet bijsturen.
Wanneer er problemen zijn ontstaan is het van belang dat er eerst wordt gekeken naar de beschikbare informatie aanwezig in de computer. Dit doen we door middel van de officiële Volvo Vida software. Daar worden suggesties gegeven in welke richting men moet denken. De Vida software is slechts een ondersteuning van gezond verstand en verstand van zaken.
Alles begint in beginsel bij goed en deskundig onderhoud waarbij bij montage en demontage rekening wordt gehouden met de gevoeligheid van het systeem. Daarvoor bent u bij VOMD Volvo specialisten aan het juiste adres.