Vooruitlopend op vragen over de deeltjesteller.
Vanaf 1 januari zullen diesel motoren met een geregistreerd roetfilter (link RDW)bij de APK getest worden op deeltjes in de uitstoot. U vindt de registratie van het roetfilter bij de RDW onder het tabblad motor & milieu dan onder het kopje uitstoot. De auto`s met een roetfilter die goed functioneert hebben een schone uitlaat, u kunt uw vinger niet bevuilen in de uitlaat. Heeft u een geregistreerd roetfilter, dan kunt u ook zien welke euro norm er bij de auto is aangegeven. Euro 4,5 of 6. Nu goed opletten!! U kunt de registratie van het roetfilter van uw auto via uw DigiD verwijderen! De auto zal dan bij de APK niet getest hoeven worden dmv de deeltjesteller en dus niet afgekeurd worden op een defect roetfilter. De tegenprestatie zal zijn, dat u meer belasting gaat betalen en uw EURO emissie classificatie komt te vervallen! Wat blijft is de emissieklasse. Had u een EURO 6 met een emissieklasse 6, dan heeft u daarna een euro 0 met een emissieklasse 6! Voor de grote steden is vooralsnog de emissieklasse van toepassing, niet de EURO kwalificatie. (deze informatie komt rechtstreeks van de RDW maar is o moment van registratie een moment-opname). Ja, u mag dus vooralsnog vanwege de gelijk blijvende milieu classificatie dezelfde gebieden in blijven gaan. (nogmaals, eigen risico).
Wilt u schoon rijden en de euro classificatie behouden? Te veel deeltjes, kapot roetfilter -> VERVANGEN!!
Waarom heb ik dan geen storing? De auto meet verschildruk bij het filter. Wanneer deze oploopt gaat de computer er vanuit dat er te veel roet in het filter zit en gaat deze reinigen. Wanneer (een kapot of oud) filter bijvoorbeeld lekt, brandgaten heeft in de filter cassette, zal deze ongefilterde lucht doorlaten en geen verschildruk signaal geven. Dit komt dan niet naar boven als een storing omdat na het filter er geen sensor is die de deeltjes waarneemt. Dus?
Filter vervangen!
Is mijn auto daarna weer in orde? Dat ZOU KUNNEN. Wanneer er in de motor een probleem zit wat gemaskeerd wordt door een (kapot of afwezig) roetfilter zal dit meteen gevolgen hebben. Het verbruik zal omlaag gaan en de prestaties zullen terug lopen. Een dig is zeker. Met een nieuw roetfilter komt de auto weer door de keuring als het gaat om de uitstoot van deeltjes.
Conclusie?
Vanaf het moment dat uw diesel MET ROETFILTER gekeurd gaan worden moet zowel motor als filter 100% zijn. De volgorden van het oplossen van dit probleem hangt af van de auto. Wanneer een filter slecht is door ouderdom, zal een filter voldoende zijn. Wanneer een filter stuk is (gemaakt) vanwege andere omstandigheden, zullen deze omstandigheden gemaakt moeten worden. Wat dit gaat kosten is niet te voorspellen.
Volvo Service Only en roetfilter reparaties.
Totdat blijkt dat er een goed betrouwbaar alternatief van een origineel Volvo Filter is, zullen wij er uitsluitend voor kiezen origineel te monteren. Aftermarket en gebruikte filters hebben wij GEEN GOEDE ERVARINGEN mee. Wanneer een filter vervangen is en er een probleem ontstaat nadat deze vervangen is, kunnen we met zekerheid stellen dat het probleem niet veroorzaakt wordt door het filter. Wanneer we met een filter werken waarvan we de goede werking niet kunnen garanderen zullen we geen garantie op de reparatie geven. Ook reparaties naderhand zullen bemoeilijkt worden omdat we dan geen goede uitgangspositie hebben. Dat zal uiteindelijk meer geld kosten. Wanneer er een goed en beter betaalbaar alternatief is kunnen we dat overwegen.
Dringend advies: Volvo VEA Diesel EGR uitzetten!
ERG softwarematig de-activeren.
De 4-cilinder diesel door Volvo geproduceerd wordt geplaagd door olieverbruik en een aantal standaard kostbare reparaties.
Dit zijn:
- olielekkage kleppendeksel
- EGR koeler doorstroom te beperkt
- ERG klep stuk
- wervelklep vast
- zuigerveren vast (olieverbruik.
Dit bij elkaar maakt het een prooi voor kostbare reparaties. De oorzaak ligt in matig onderhoud, slechte brandstof en daardoor minder goed presterende verstuivers, goedkope verkeerde of slechte olie of…. pech.
Wij adviseren om het voor de meet en regeltechniek makkelijker te maken . Dit doen wij door de EGR klep dicht te laten. De brandstofcomputer houd er door de aangepaste software rekening mee waardoor er een grijs gebied (letterlijk) wegvalt.
De motor gebruik dan schone inlaatlucht gemeten bij het luchtfilterhuis en de gegevens van de lambdasonde die kijkt of de verbranding netjes verloopt. Hierdoor is de motor veel meer in staat om (zonder vuile warme lucht die wel of niet uit de uitlaat komt) de verbranding zo nauwkeurig mogelijk te laten verlopen. Het uitstellen zal voor extra kosten zorgen.
In de afbeelding een schoolvoorbeeld van grijs gebied in de vorm van een deels volgelopen EGR koeler. De betreffende motor is een volvo VEA 2.0 twin turbo.
In de basis zijn de meeste moderne dieselmotoren gebaseerd op dezelfde technieken.
Anders dan bij benzinemotoren zijn dieselmotoren zelfontbranders en werken ze zonder bougies. Het mengsel en het ontstekingstijdstip komt wèl op een vergelijkbare manier tot stand. Dieselmotoren zijn krachtig en zuinig, genoeg reden om voor een diesel motor te kiezen.
Anders dan de vroegere diesels zijn de nieuwe generaties schoon uiterst efficiënt en gaan erg lang mee.
Door de vanzelfsprekendheid van hoge kilometerstanden is het van belang met name de Volvo dieselmotor erg goed in de gaten te houden om te voorkomen dat er een kettingreactie van ellende kan ontstaan.
In het bijzonder noemen we twee problemen die veel voorkomen.
Verstuivers
Waarschijnlijk het belangrijkste probleem en daarmee de veroorzaker van vele andere problemen is inefficiënte of defecte injectoren/ verstuivers. Diesel is een vrij dikke substantie die onder hoge druk meerdere keren per ontstekingsslag, opbouwend en zeer nauwkeurig getimed en gedoseerd, door meerdere miniscule gaatjes de cilinder in gespoten wordt om daarin de perfecte explosie te creëren. Deze injectoren worden elektronisch aangestuurd en sturen informatie terug naar de brandstofcomputer is op basis van andere sensoren bepaald of het goed gaat. Het mechanische inwendige, uitwendige en de aanwezige elektronica heeft maar een beperkte levensduur. Voor verstuivers is een vervangingsinterval, per auto verschillend. Verstuivers zijn kostbaar en worden vaak niet of veel te laat vervangen. Vaak loopt de motor zo slecht dat de auto om die reden verkocht wordt. Nog erger, door slechte verstuivers gaat de motor meer roet produceren. Om de uitstoor van de diesel te beperken wordt een gedeelte van de uitlaatgassen teruggevoerd naar de inlaat (EGR). Bij overmatig roeten kan dit kanaal èn het inlaat spruitstuk ernstig vervuilen of als eerste bijkomend probleem voor storingen gaan zorgen.
Tevens zal door overmatig roeten het roetfilter snel vol gaan zitten met als gevolg dat de motor niet meer vrij kan ademen. Gevolg zal zijn dat de turbo niet meer kan opspoelen met gebrek aan vermogen als gevolg. Dit gaat vaak geleidelijk. Bij een geregeld filter is het soms te (automatisch) reinigen. Bij niet geregelde roetfilters is er niets te regelen en moet deze vervangen worden. Vaak worden filters vervangen zonder de oorzaak weg te nemen, waardoor de auto een zorgenkindje wordt. Dure reparaties die elkaar opvolgen met een uiterst onbetrouwbare auto als resultaat.
Laatste maar niet minder belangrijke probleem bij diesel motoren zijn de hydrolische klepstoters en tuimelaars. Omdat de olie van een diesel veel sneller zal vervuilen is het bijzonder belangrijk de juiste olie te gebruiken en de interval om de olie te vervangen in acht te nemen. Door regelmatig olie te wisselen loopt de auto niet alleen gesmeerd maar ook de klepstoters bijven schoon. Wanneer er overmatige vervuiling in de olie komt hoopt zich dat op onderin de klepstoters waar moeilijke circulatie is. De veer onderin de stoter gaat vastzitten en de klep wordt een massieve klep. Doordat de klep massief wordt komen er enorme krachten op de klep, de tuimelaar en de stoter waardoor de motor (hard) gaat tikken. Dit tikken is een eenvoudige weggever dat er iets moet gebeuren. Doet u niets zal de motor door slechte aansturing van de kleppen slecht gaan lopen. Ook dit zal overmatig roeten en vermogensverlies als gevolg hebben waarbij dezelfde negatieve spiraal wordt ingezet als bij kapotte verstuivers. Erger nog, rijdt u met massieve verstuivers zal de cilinderkop vroeg of laat stuk gaan omdat de klepstoter vast komt te zitten. Dit is een erstig probleem en een kostbare reparatie. Toch zijn ook de kleppen simpel te onderhouden of te vervangen. Een tikkende motor hoeft nog niet te betekenen dat de motor opgegeven is.
Alles bij elkaar is het erg belangrijk om uw diesel bijzonder goed bij te houden. Doet u dat niet, bespaart u op korte termijn maar op de langere termijn zijn zéér hoge onderhoudskosten onvermijdelijk.
Voor het juiste onderhoud en een goede (tijdige) vaststelling van een probleem gaat u naar VOMD Volvo specialisten. Wij weten hoe uw motor moet lopen en kunnen digitaal beoordelen of wat we zien en horen ook overeen komt met de feiten. Neem geen risico!.
Motoren die bekend staan om de problemen zijn de Volvo 1.6L diesel en de Volvo 2.0L diesel (niet de VEA diesel). Wanneer er bij uw auto sprake is van vermogensverlies, stijgend oliepijl of zelfs al een motorstoring, wacht niet te lang. Het afzuigen van olie zorgt voor verdunning van de motorolie als smeermiddel. Dit is géén oplossing.