APK keuringen

Ook voor APK keuringen aan uw Volvo kunt u bij VOMD terecht. Om te zorgen dat uw auto ten alle tijden veilig blijft en eventuele mankementen tijdig worden ontdekt ondergaat uw auto een Algemene Periodieke Keuring (APK). Deze keuring is verplicht. 

Nieuwe auto’s die op benzine rijden moeten (anno 2008) vier jaar na de ingebruikname voor het eerst worden gekeurd, daarna twee keer om de twee jaar en vervolgens ieder jaar opnieuw. Nieuwe auto’s die op diesel of lpg rijden moeten de eerste keer na drie jaar worden gekeurd en daarna jaarlijks. Auto’s ouder dan 30 jaar hoeven slechts om de 2 jaar te worden gekeurd, auto’s van voor 1960 zijn zelfs geheel vrijgesteld van de keuringsplicht. De afloopdatum van de keuringsperiode staat in het keuringsrapport.

De auto mag 2 maanden vóór de einddatum ter keuring aangeboden worden. Bij goedkeuring wordt de oude datum verlengd. Wordt de auto twee maanden vóór de afloop van de huidige periode opnieuw goedgekeurd, dan geldt de nieuwe periode dus 2 maanden langer. De einddatum van het keuringsbewijs mag nooit overschreden worden.

Met ongeldige APK mag niet met het voertuig worden gereden anders dan via de kortste weg naar het APK-station. Het voertuig moet dan gestald worden op privéterrein niet zichtbaar vanaf de openbare weg, en geschorst om niet te hoeven voldoen aan de APK-plicht. Zonder geldige APK en schorsing volgt automatisch een boete.

All-in prijzen inclusief toeslagen:
Benzine keuring: vanaf 35 euro
Diesel keuring: vanaf 65 euro
Herkeuring na afkeur: 15 euro

Indien vereist zijn bij ons bovenstaande prijzen inclusief de volgende toeslagen:
– Roetmeting/deeltjestest
– Viergastest
– EOBD Uitlezen
– Afmeldkosten
– Steekproefkosten

* Prijzen onder voorbehoud. De te gebruiken onderdelen zijn van de beste kwaliteit (OEM kwaliteit en soms origineel Volvo) en met 1 jaar garantie. Prijzen inclusief toeslagen, arbeid en onderdelen tenzij anders vermeld! Bij uitzonderlijkheden zoals afgebroken bouten of andere gebreken aan het voertuig vervalt het offertebedrag direct. Op deze werkzaamheden zijn de Algemene Voorwaarden VOMD VOF van toepassing.

Diesel APK / deeltjes teller / afkeur /

Vooruitlopend op vragen over de deeltjesteller.

Vanaf 1 januari zullen diesel motoren met een geregistreerd roetfilter (link RDW)bij de APK getest worden op deeltjes in de uitstoot. U vindt de registratie van het roetfilter bij de RDW onder het tabblad motor & milieu dan onder het kopje uitstoot. De auto`s met een roetfilter die goed functioneert hebben een schone uitlaat, u kunt uw vinger niet bevuilen in de uitlaat. Heeft u een geregistreerd roetfilter, dan kunt u ook zien welke euro norm er bij de auto is aangegeven. Euro 4,5 of 6. Nu goed opletten!! U kunt de registratie van het roetfilter van uw auto via uw DigiD verwijderen! De auto zal dan bij de APK niet getest hoeven worden dmv de deeltjesteller en dus niet afgekeurd worden op een defect roetfilter. De tegenprestatie zal zijn, dat u meer belasting gaat betalen en uw EURO emissie classificatie komt te vervallen! Wat blijft is de emissieklasse. Had u een EURO 6 met een emissieklasse 6, dan heeft u daarna een euro 0 met een emissieklasse 6! Voor de grote steden is vooralsnog de emissieklasse van toepassing, niet de EURO kwalificatie. (deze informatie komt rechtstreeks van de RDW maar is o moment van registratie een moment-opname). Ja, u mag dus vooralsnog vanwege de gelijk blijvende milieu classificatie dezelfde gebieden in blijven gaan. (nogmaals, eigen risico).

Wilt u schoon rijden en de euro classificatie behouden?  Te veel deeltjes, kapot roetfilter -> VERVANGEN!!

Waarom heb ik dan geen storing? De auto meet verschildruk bij het filter. Wanneer deze oploopt gaat de computer er vanuit dat er te veel roet in het filter zit en gaat deze reinigen. Wanneer (een kapot of oud) filter bijvoorbeeld lekt, brandgaten heeft in de filter cassette, zal deze ongefilterde lucht doorlaten en geen verschildruk signaal geven. Dit komt dan niet naar boven als een storing omdat na het filter er geen sensor is die de deeltjes waarneemt. Dus?

Filter vervangen!

Is mijn auto daarna weer in orde? Dat ZOU KUNNEN. Wanneer er in de motor een probleem zit wat gemaskeerd wordt door een (kapot of afwezig) roetfilter zal dit meteen gevolgen hebben. Het verbruik zal omlaag gaan en de prestaties zullen terug lopen. Een dig is zeker. Met een nieuw roetfilter komt de auto weer door de keuring als het gaat om de uitstoot van deeltjes.

Conclusie?

Vanaf het moment dat uw diesel MET ROETFILTER gekeurd gaan worden moet zowel motor als filter 100% zijn. De volgorden van het oplossen van dit probleem hangt af van de auto. Wanneer een filter slecht is door ouderdom, zal een filter voldoende zijn. Wanneer een filter stuk is (gemaakt) vanwege andere omstandigheden, zullen deze omstandigheden gemaakt moeten worden. Wat dit gaat kosten is niet te voorspellen.

Ga naar de bovenkant