In dit artikel bespreken we de meest voorkomende problemen van de T6 en T8 hybride aandrijflijnen in de S60 V60 S90 V90 XC60 XC90.

ECM-P017100: Systeem te arm
Deze storing kent veel verschillende oorzaken, van een lekke supercharger of luchtleiding tot een gescheurde turbo of een defecte katalysator. Een grondige diagnose is altijd nodig, aangezien de kosten sterk kunnen variëren.
Wat merk je?
* In het display zie je de melding “Motorsysteem service vereist” of alleen een oranje motorblokje.
* De prijs van de reparatie kan variëren van een paar tientjes (voor een slang) tot duizenden euro’s (voor een nieuwe turbo).

SUM-C103B4B: Compressor luchtvering
Deze melding duidt meestal op een of meerdere lekke luchtbalgen. Soms is de oorzaak simpel, zoals het optillen van de auto zonder de servicestand te gebruiken. Om het probleem vast te stellen, voeren wij een duurtest uit met Volvo VIDA om te controleren of de rijhoogte van de auto gelijk blijft.
Wat merk je?
* Het display toont “Vering service/storing spoed”.
* De luchtpomp werkt te hard of te lang om de auto op het juiste niveau te houden.

VCM-U105000: Levensduur back-up-accu
De VCM-module heeft een ingebouwde back-up batterij die na verloop van tijd defect kan raken. Meestal is de reparatie snel uitgevoerd terwijl je wacht.
Wat merk je?
* In je display verschijnt de melding “On Call Service Vereist”.

ECM-P059700: Thermostaatverwarmer defect
Veel motoren in de T6 en T8 hebben een thermostaat met een waselement dat na verloop van tijd stuk kan gaan. Doorrijden met deze storing kan ernstige gevolgen hebben, zoals een kapotte ECM-motorcomputer of een lekke koppakking.
Wat merk je?
* Vaak zie je de melding “12 Volt laadspanning service spoed” of een oranje motorblokje met de tekst “Motorsysteem service vereist”.
* Het kan ook voorkomen dat de storing wel met uitlezen naar boven komt, maar je hiervan geen melding in het display ziet.

POT-B118719: Elektrische storingen kofferbak
Deze storing geeft geen melding op het display. Je merkt het aan de functionaliteit van de klep zelf. Het is belangrijk om de klep niet te vaak met de hand te openen of te sluiten, omdat dit de kwetsbare montageballetjes kan beschadigen.
Wat merk je?
* De klep opent of sluit niet vanzelf.
* De klep blijft halverwege hangen.

OBC werkt niet
Deze storing is niet direct zichtbaar in je display. Voordat we aan de reparatie beginnen, is altijd eerst een diagnose nodig om het probleem vast te stellen.
Wat merk je?
* De OBC-lamp brandt na een tijdje rood.
* De verwachte laadtijd blijft op “onbekend uur” staan.

IEM-P286D00 & IEM-P287100: Koppeling ERAD
Je hoeft van deze storing geen melding te krijgen in het display. Het probleem zit in de respons van de elektromotor en de werking van de koppeling. Door de ERAD-olie te vervangen tijdens het onderhoud, proberen wij deze problemen te voorkomen, omdat dit niet standaard in het onderhoudsprogramma zit.
Wat merk je?
* Er is geen respons of een vertraagde respons van de elektromotor.
* Er kunnen geluiden klinken als een pepermolen van achteren.
* Een diagnose is nodig om te bepalen of alleen de versnellingsbak of de complete ERAD (Electric Rear Axle Drive) vervangen moet worden.

Hebt u een van deze of andere problemen met uw T6 of T8? Neem dan nu contact op: Meteen een afspraak maken of stel een vraag. Ondersteuning en/of verdere uitleg per telefoon lukt helaas niet.