Bron: Auto en Motortechniek (AMT)

Euro 95 benzine zorgt voor meer schadelijk ‘sludge’ in automotor: beste remedie is ook de goedkoopste

Wanneer je je auto te weinig gebruikt, E10 benzine tankt of alleen korte afstanden rijdt, kan bij auto’s een mayonaise-achtige substantie onstaan in de oliedop en de hals van het vulgat. Die is schadelijk voor de motor, maar de remedie is vaak simpel.

 

De aanslag heet officieel sludge en ziet eruit als een witte smurrie die lijkt op mayonaise. Je ziet het direct zitten aan de binnenkant als je de oliedop losdraait. Het gaat hierbij om een emulsie van water en olie, aldus de website Auto en Motortechniek (AMT).

Tijdens de verbranding van een liter brandstof wordt ook ongeveer een liter waterdamp gevormd. Het merendeel komt via de uitlaat in de buitenlucht terecht, maar een klein percentage wordt langs de zuigerveren geblazen en komt samen met de overige verbrandingsgassen in het oliecarter terecht.

Corrosie

Via het carterventilatiesysteem vormt de olie de emulsie. Die kan op diverse plekken in de motor voor blokkades zorgen, vooral op plekken waar het condenswater langdurig koud blijft. Hierdoor kan bijvoorbeeld overdruk in het carter ontstaan, wat olielekkage in de hand werkt.

Volgens AMT kan door het condens ook roestvorming ontstaan op kleppen en klepveren injectoren brandstofpomp en motorisch kunnen de nokkenassen gaan slijten. Het wordt vooral geconstateerd bij auto’s die lang stilstaan en waarmee korte ritjes met lage snelheden worden afgelegd. Sinds corona zetten mensen de auto vaker in voor korte stukjes, omdat ze meer dan voorheen thuiswerken.

E10 maakt de problemen groter

Het kans op het ontstaan van sludge wordt volgens TopGear vergroot doordat we in Europa allemaal met zachte hand richting de brandstof E10 worden geduwd. Deze brandstofsoort staat erom bekend vocht aan te trekken en dus de kans op de smurrie te vergroten. Je kunt natuurlijk E5 tanken, maar dan zit je in bijna alle gevallen ook vast aan de hogere verkoopprijs van Euro 98.

Warmdraaien

De maximumsnelheid van 100 km/u voorkomt dat auto’s goed warm worden, en ook dat kan problemen in de hand werken. Bij langdurig 100 km/u rijden komt het overigens wel goed met de afbraak van de smurrie, maar wie de aanslag wil voorkomen, doet er goed aan de auto af en toe even goed warm te laten draaien. Bijvoorbeeld door gedurende enige tijd een lagere versnelling te kiezen met hogere toerentallen, of een paar keer hard op te trekken bij het verkeerslicht.

Het is dus ook zeker raadzaam Euro 98 te tanken wanneer je je auto minder vaak gebruikt.