VOMD Volvo Service Only is volledig uitgerust om onderhoud uit te voeren aan Volvo Hybrid voertuigen.
Airco in de V60 D6
DE COULANCE REGELING IS VERVALLEN. GARANTIE OP EERDERE ONJUISTE REPARATIES BIJ DE DEALER ZIJN WELLICHT NIET RELEVANT OP DEZE REGELING. AIRCO COMPRESSOR LOS VERVANGEN DOOR ORIGINELE COMPRESSOR V.A. € 2100,-. AIRCO COMPRESSOR VERVANGEN BIJ EEN DEALER VARIEERT VAN 2800 TOT 3000 EURO. REDEN ONDERSCHEID ONBEKEND. DE DEALER GEEFT U GARANTIE OP HET JUIST VERVANGEN EN HET NOODZAKELIJKE ONDERHOUD VAN DE AIRCO OP HET HYBRIDE SYSTEEM. ONS ADVIES: GAAT U NOG VEEL KILOMETERS MAKEN MET DE AUTO LAAT HET DE DEALER DOEN. ALLEEN DE DEALER IS VERPLICHT U HIER LEVENSLANGE GARANTIE OP TE GEVEN. DIT ADVIES GEVEN WIJ OOK ONZE BESTE KLANTEN DIE WIJ ZO GOED MOGELIJK HELPEN.
Tot voor kort was een airco alleen voor het comfort van de bestuurder en zijn inzittenden. Met de komst van hybride voertuigen heeft de airco een hele belangrijke extra functie gekregen. Het 400 volt accupakket van de auto wordt tijdens het laden gekoeld door middel van de airco. Tweejaarlijks onderhoud aan de airco is daarmee nog belangrijker geworden. Mocht het onverhoopt voorkomen dat u de melding krijgt: “Airco service spoed”, “Airco onderhoud” of “Storing aircosysteem” wacht dan niet te lang. In sommige gevallen dient de airco gespoeld te worden.
Versnellingsbak problemen, brein vervangen 6 versnellingsbak PHEV.
Eén van de onderdelen op de V60 die veelvuldig onder de aandacht komt is de storing op de Lock-up functie van de V60 PHEV. De gebruikte versnellingsbak zit niet alleen op de PHEV. Deze is ook gebruikt op diverse “normale” modellen. Merkwaardig genoeg lijkt het probleem van de Lock-up functie voorbehouden aan de PHEV. De symptomen die er dan zijn vast te stellen beperken zich dan vooral in zoekerig toerental en hoger verbruik. De lock-up functie zet na het schakelen iedere versnelling vast zodat de auto een harde overbrenging heeft naar de wielen in plaats van een vloeistofkoppeling waarin veel energie verloren (blijft) gaan. Deze storing is uit te lezen en zal voor u als klant moeilijk te merken zijn anders dan verbruik.
De gevolgen zijn wel groter. Door de kwalitatief mindere vorm van overbrengen verslijten de delen die voor de overbrenging zorgen veel harder en er ontstaat meer warmte in de versnellingsbak waardoor de versnellingsbakolie (nog) sneller zal aftakelen. Bij de PHEV is het dus belangrijk om PREVENTIEF olie te vervangen.
Als mogelijke oorzaak van dit probleem kan de olievoorziening van de versnellingsbak zijn op het moment dat de auto op de elektromotor rijd. De brandstofmotor staat dan uit waardoor de koppelomvormer niet draait en deze geen oliedruk produceert zoals bij een normale auto. Op dit moment zorgt een een kleine elektrische pomp voor de olievoorziening van de automaat. Wanneer de auto van elektromotor naar brandstofmotor gaat komt de volledige belasting tijdens rijden ineens op de versnellingsbak. Deze overgang en de vermoedelijk matige smering door de kleine pomp én de teruglopende olie-kwaliteit zorgen ervoor dat het brein onderhevig is aan overmatige slijtage en dus niet meer goed zal functioneren.
ISG module, startmotor, dynamo in de V60 D6
Wat is het precies? Is de ISG module een startmotor of dynamo? Voluit heet deze module een Integrated Starter Generator. Mocht uw hoogvoltage accu voldoende spanning hebben zal de ISG module geruisloos uw dieselmotor starten. Dan is het een startmotor. Uw 12 volt accu en uw 400 volt accu worden opgeladen door deze ISG module dus is het ook een dynamo. Als deze module giert, de multiriem gebroken is of u een storing hebt is de kans groot dat deze vervangen moet worden. Wij voeren deze handeling vaak uit en kunnen u het volgende aanbieden:
Nieuwe Volvo ISG module, multiriem, multiriemspanner, riem juist opspannen en kalibreren voor 1850 euro all-in. Dezelfde handeling maar met revisie van uw eigen dynamo kost 1100 euro all-in (mits dat nog lukt).
Een 180.000km beurt van de V60 D6 Hybrid:
De 180.000km beurt bestaat uit een grote beurt, grote check-up, uitlezen storing diagnose, distributieriem en spanrollen, multiriem en riemspanner multiriem. Deze multiriemspanner is €250,- voorgeschreven onderhoud en wordt vaak weggelaten. Volgens dealerschema voor slechts € 1250,- all-in met garantie. Neem contact op of maak een afspraak.
* Prijzen onder voorbehoud. De te gebruiken onderdelen zijn van de beste kwaliteit (OEM kwaliteit en soms origineel Volvo) en met 1 jaar garantie. Prijzen inclusief toeslagen, arbeid en onderdelen tenzij anders vermeld! Bij uitzonderlijkheden zoals afgebroken bouten of andere gebreken aan het voertuig vervalt het offertebedrag direct. Op deze werkzaamheden zijn de Algemene Voorwaarden VOMD VOF van toepassing.