Waar zou u bij aanschaf van een andere Volvo op kunnen letten en wat is handig te weten om geen kat in de zak te kopen.

“Alle Volvo`s hebben 400.000-500.000 km gereden dus een Volvo met 200.000 km is net ingereden!

Zeker nieuwe Volvo rijders nemen zomaar aan dat dit fenomeen zich helemaal vanzelf voordoet. Het is zeker zo dat (oudere) Volvo`s nog steeds door tevreden berijders in stand gehouden worden.  Om te begrijpen wat invloed heeft of een gebruikte auto is het interessant te weten wat het voortraject is.

1 Nieuw/Lease.

Iemand betaald veel geld voor de auto en denkt de juiste keuze te hebben gemaakt. Om geen spijt te krijgen van het spenderen van zo veel geld moet de (nieuwe) auto natuurlijk de BESTE aandacht krijgen. Wie kan dat beter dan de dealer!?? U koopt dus een nieuw product en betaald zo veel mogelijk voor het onderhoud van dit nieuwe artikel waarvan u mag verwachten dat er niet al te veel aan de hand zal zijn. U zou er spijt van krijgen als dit nieuwe ding stuk gaat omdat er iemand naar kijkt die niet kan beoordelen hoe een hagelnieuwe auto zou moeten rijden. Hmmmmm klinkt net zo onlogisch als het is.

2 De eerste particuliere berijder

Vaak is dit de meest serieuze eigenaar. Deze heeft genoeg geld om een goede auto te kopen maar wil niet de eerste klap van afschrijving pakken zoals de eerste eigenaar dat doet. Goed onderhoud is belangrijk maar de auto is niet meer nieuw. De band met een dealer hoeft er niet te zijn dus vertrouwen moet er zijn. Vaak is de auto langer in het bezit en voor echte reparaties zal men niet aan de kant gaan. Toch komt er een moment waarbij er behoefte bestaat aan iets nieuws of de garage dringt erop aan vanwege onderhoud of omzet.

3 Een aantal opvolgende eigenaren

Bij deze groep berijders sja… komt een relatief goede auto voor weinig. Ook het onderhoud is daarop afgestemd. De specialist is niet echt nodig, hij heeft altijd goed onderhoud gehad. In deze fase worden de auto`s het meest gebruikt en afgereden. Preventief onderhoud, en onderhoud wat niet absoluut noodzakelijk is schuift naar de achtergrond. Ja hij rijd heerlijk en is zo goed! (dankzij de eerdere eigenaar) . Bij deze mensen komt dan vaak het moment dat de som van de minder relevante zaken het totaal gaat inhalen. De ophanging is naar de haaien, de motor verbruikt olie , de aandrijving loopt niet zo lekker en het sturen gaat ook niet zo lekker. Op naar de volgende dan maar. Dumpen voordat hij het echt niet meer doet. Hij rijd nu nog…

4. De liefhebber

Dit is vaak een slachtoffer, helaas. Gevangen door zijn eigen beperking en emotie. Vaak zonder kennis van zaken maar liefde voor het merk/ model springt de liefhebber er met beide benen in. De auto is niet zo duur dus het mag wat kosten. Vaak met een positieve insteek en wat budget om aan de gang te gaan komt er een auto die mooi glimt en lekker zit (helaas doen alle Volvo`s dat). Over het algemeen koopt deze de auto van iemand die de Volvo door-en door kent. Een betrouwbaar persoon dus. Deze heeft zelf de cilinderkop vervangen, een oom die bij de Volvo heeft gewerkt heeft al het onderhoud gedaan. Hij heeft er zelfs een grotere turbo op gezet. ja….. perfecte auto maar nu helaas met pijn in het hart moet hij weg. Wat een fantastisch verhaal.  Forum onzin. Storingslampje weggehaald (dus geen storing) en problemen zijn omzeild. Totale barrels krijg je dan. Helaas ontspring geen enkel model de dans. Vol verbazing krijgt de liefhebber een offerte van heb ik jou daar op een auto die goed had moeten zijn. Breng maar terug.

Waar stapt u in? van welke eigenaar zou u de auto het liefst kopen?

Koop de beste auto voor je eigen budget. Als de mooiste voor dat budget niet de beste is, dan verder sparen of genoegen nemen met minder. Koop je niet de beste? dan krijgen wij het geld in onze schoot geworpen. Zonder moeite. Vast dank daarvoor.

Hoe koop je een andere auto.

  • Bepaal je budget (rekening houdende met bijkomende kosten als aankoopkeuring banden e.d.)
  • model motor, benzine diesel 
  • waarvoor wil je hem gebruiken, snelweg, stad, woon werk, vakantie groot gezin, hobby.
  • ga in de buurt kijken/rijden in een soortgelijke auto.
  • indien het bevalt, zoek de auto die voldoet aan de gewenste specificaties en vraag de verkoper of het een goede auto is (slim).
  • ga kijken en rijden. Als het niet goed voelt, dan is het waarschijnlijk niet goed. Dit is van toepassing op de verkoper en de auto
  • Laat een aankoopkeuring doen bij een specialist die bekend is met het merk en model. (niet bij de DEKRA of iets dergelijks)
  • Onderhandel de beste prijs (mogelijk aan de hand van de uitkomst van de keuring)
  • Indien de auto zonder garantie is verkocht meteen na laten kijken op verborgen gebreken.

Belangrijk te weten:

  • minder eigenaren in lange tijd is beter
  • in korte tijd veel eigenaren laten staan! uiterst onbetrouwbaar.
  • heel veel onderhoud (geld) in korte tijd en geen goede reden voor verkoop, laten staan. vaak verborgen gebrek.
  • regelmatig onderhoud (1-2 keer per jaar bezoek garage ) geeft aan dat de eigenaar ten goede trouw heeft gehandeld.
  • aan een eenvoudige auto gaat weinig stuk.
  • zonder mogelijkheid er door onafhankelijke 3e naar te laten kijken. Laten staan.
  • auto staat bij “we love Volvo” Laten staan.
  • Volvo`s  na 2008 uit Scandinavië zijn daar ook duur. Een koopje bestaat niet. Er is een reden geëxporteerd is.
  • Import auto`s uit Zwitserland zijn in de regel beter. Tenminste de voorlaatste APK was prima.

 

Welke Volvo`s voor wie.

Onze voorkeur:

  1. Oud, XC60 D5 2017
  2. Nieuw V90 CC T6 (en V90 in meest normale vorm (T4 T5 = erg betrouwbaar)

Omdat we vaak dezelfde gesprekken voeren waarbij we trachten de belangen van klanten mee te laten wegen bij het advies de aanschaf van een andere ( nieuwe) Volvo lijkt het ons verstandig dit eens op schrift te zetten. Niet per model maar per categorie.

Los van het uiterlijk is er een duidelijke overlap. Dit betreft de gebruikte motoren en versnellingsbakken. Van een < 2015 VEA model kunt u verwachten dat wanneer u een ander model overweegt met een vergelijkbare setup, (motor versnellingsbak)  het onderhoud overeen zal komen.

Diverse modellen waarbij de motor in deze omschrijving 2e prioriteit heeft:

  1. V40, zakelijke rijder erg prijsbewust goede goedkope kleine auto. Rijgeluid is een dingetje, bagageruimte erg klein
  2. V60 (oude model) De oude V60 is een kleine maar wel volwaardige gezinsauto waar de motorkeuze de kwaliteit bepaald
  3. V60 nieuw Sexy compacte station in vergelijkbare kwaliteit met zelfde motor opties als grotere Volvo`s
  4. V90 (XC) gezien als grote station, kleiner dan oudere V70.  Dit model gaat voort in eenvoudige versie als goede stabiele KM vreter.
  5. XC40 Kleinste model te koop bij Volvo. Uitstekende prijs kwaliteit, opvolger V40
  6. XC60 mooiste compromis in afmeting en gewicht. (terug te zien in onderhoud) Als een vorst rijden in een betaalbare afmeting auto.
  7. XC90 grootste variant. (mogelijk 7 personen) Voor wat betreft ruimte enige optie van V70

bijtelling vriendelijk:

Wanneer een auto ouder is dan 15 jaar betaal je 35% bijtelling over de dagwaarde en een bijzonder klein percentage over de nieuwprijs. Wanneer de auto hiervoor in aanmerking komt betaal je geen BTW en de kosten van de auto gaan van het Bruto salaris af voor uitbetalen. Zo is ook de betaalde inkomstenbelasting meer beperkt. Dit zal dus ruwweg 21% en vervolgens bij benadering40%(?) ib schelen. Erg veel geld. In de handel is dit fenomeen bekend en handelaren weten dat. Een representatieve auto kan om die reden zomaar 40% duurder zijn in aanschaf. Vanwege deze beperking van kosten mag de auto zelf doorgaans meer kosten met zich meenemen. Zo is een V70 T6 of een XC90 V8 een graag geziene gast. Deze auto`s zijn leuk en dankzij de overheid zijn ze ook betaalbaar in onderhoud. Waarom geen diesel? zeker wel echter, 15 jaar oude diesels zijn geen graag geziene gast in meerdere steden wat voor velen een bezwaar is. De kwaliteit is er niet minder om en goedkoper kilometers maken is reëel. Daarbij komt dat de oude 5 cilinders erg betrouwbaar zijn ondanks veelal achterstallig onderhoud. (ze doen het toch wel) Kom je niet in die steden of heb je daar een andere auto voor is een 5 cilinder diesel gewoon aan te raden. Deze laat ik verder in het advies achterwege.

  1. V70 . De V70 bestaat al vanaf ongeveer 2000 als eerste na de facelift van de 850. Beide reeksen 2000-2008 en de 2008-2016 waren beiden heer een meester in de markt op het gebied van de estates, stations. Er zijn bijzonder veel stations verkocht en er zijn nog steeds erg veel V70`s op de weg. In het straatbeeld is de 2000-2008 inmiddels wel een belegen oude heer. Fris kunnen we hem zelfs met het Swedish design niet meer noemen. Een V70 van deze periode van eigenlijk alleen maar aan te bevelen in top conditie, eerlijk en maximaal onderhouden. Elektrische problemen en uitval van functionaliteit is een dingetje. Rij kwaliteit hangt helemaal af van de staat van onderhoud. De vaak gebruikte term “pareltje” zou ik willen aanbevelen. Een vermoeide oude V70 weer als een fijne courante auto in willen zetten is een brug te ver. De V70 2008-2016 heeft een nog enigszins tijdloos voorkomen. Hierdoor is de vraag, “is hij het nog wel waard” meestal subjectief. Na de V70 2008-2016 is er met vergelijkbare binnenruimte alleen nog de XC90 >2015. bovendien is deze Volvo met alle relevante motoren uitgerust. Van een B4164T en een D4162T tot de machtige 6 cilinder turbo met all wheel drive ook te verkrijgen als de XC70 T6 AWD. Bij deze reeks is budget en autoliefde relevant. Ben je pragmatisch of wil je iets moois. Er is genoeg te koop. Koop vooral geen 4 cilinder. Deze zijn uitsluitend aangeboden om de prijs te drukken. Dit is ten koste van de kwaliteit gegaan. NEE! Een 1.6 Turbo (benzine/diesel) in een V70 is GEEN GOED IDEE!! Beide aangeboden 6 cilinders behoorden in de tijd dat ze verkocht werden bij de beste motoren te wereld. Buiten dit lopen de meeste Volvo Benzine motoren goed op LPG.
  2. XC90 De XC90 is een auto waar je letterlijk niet omheen kunt. Mocht je hem lelijk vinden…. hij begeeft zich in het segment van erg grote auto`s met kwalitatief uitstekende ruimte voor 7 personen en een gewicht van slechts 2000 kg wat 500 kg lichter is dan de alternatieven. Zeker de oude XC90 is gevrijwaard van een “patser imago” of zoals sommige dat noemen, “een dikke boterham”. Het overzicht op de weg de vergevingsgezinde wegligging en de allround mogelijkheden maken dit tot een iets minder verstandig maar toch aantrekkelijk alternatief van de V70. Zie XC90 aankoopkeuring voor details.
  3. XC60  Tussen de V70 en de XC90 in zit de XC60. Deze heeft geen vooroordelen of clichés om na te komen. Hij is vwb inhoud iets kleiner dan de V70, veel kleiner dan de XC90 maar nog steeds ruim en voorzien van veel comfort en beleving. Als het gaat om rijeigenschappen is hij wat meer precies dan de XC90 en geeft dankzij de zithoogte beter overzicht dan de V70. Niet voor niets is de XC60 wereldwijd jarenlang een groot verkoop succes geweest. In de praktijk kiezen mensen eerder voor de V70 of XC90. Stiekem is voor mij de XC60 benzine diesel de beste optie. Kilogram gewicht, gekozen motoren, bouwkwaliteit….uitstekend compromis.

Historisch perspectief benzine motoren Volvo: 

Volvo heeft altijd een belangrijk deel van de gebruikte  benzine motoren zelf ontwikkeld en geproduceerd. In den beginnen waren dat rechtopstaande 4 cilinders volledig uit gietijzer. Niet stuk te krijgen. Daar is eind jaren 60 nog een 6 cilinder bijgekomen om deel te kunnen nemen aan het luxe segment. Compromisloze motoren. Na deze motoren zijn ze alleen met de eigen 4 cilinders verder gegaan en hebben de benzine v6 motoren in samenwerking met Peugeot Renault gemaakt. Hiervan waren de laatste best goed. Deze 4 cilinders werden in redelijk vergelijkbare vorm aangeboden van net iets onder de 100PK tot de B23ET met 189 PK waarbij de basis van het blok in hoge mate vergelijkbaar was. Met de 960 en de 850 heeft Volvo het gietijzeren onderblok achter zich gelaten. Met als basis de 5 cilinder is er een 4 cilinder gemaakt voor bijvoorbeeld de Nederlandse V40 en de 6 cilinder voor de Volvo 960. Deze aluminium blokken waren lichter en hadden een betere afvoer van warmte. Met name de eerste 5 cilinders waren onverwoestbaar. Er was nog weinig meet- en regel techniek wat vast=vast betekend. Volvo heeft daarbij nooit voor een compromis gekozen. deze 5 cilinders zijn uitgegroeid tot legendarische motoren. Goed bereden en onderhouden stopt hij pas als de eigenaar stopt . In de perioden waarin Ford een rol speelt zijn er ook Ford motoren gebruikt. Dit waren ook weer de budget motoren. de 1.6 benzine en diesel. Slecht is een groot woord maar wanneer iemand de keuze heeft…. laten staan. Aan deze motoren hangt vaak een versnellingsbak van een vergelijkbare kwaliteit…levensduur 180.000 km.  (de 2.0 turbodiesel van Ford was best aardig maar ook vergeleken bij de 5cilinder van Volvo eigenlijk inferieur. De 5 cilinders zijn in benzinevorm ergens tot 2015 en in de dieselvorm tot 2017 verkocht. Vanaf 2015 heeft Volvo de VEA (Volvo Engine Architecture) in gebruik genomen. Nergens mee samenwerken en niets lenen. 1 motor in diverse uitvoeringen. Eigenlijk weer terug naar het begin waar een goed idee op diverse manieren gebruikt is. Het kan vanaf dat moment variëren van een 1.5  4-cilinder tot in beginsel dezelfde motor met een turbolader en een supercharger. Ze strooien nog wat met benamingen T2 T3 T4 T5 T6 om net te doen of er logica is. Eigenlijk is het meer om aan de GLORIE-TIJD te refereren toen een T5 een snelle 5 cilinder was en een T6 een 6 cilinder met turbo. Met dezelfde motor in gedachten lijkt er maar weinig te kiezen. Waarop zou je dan de keuze baseren? Ik denk op de auto en het te verwachten rij gedrag. De 1,5 zit uitsluitend in de kleinste Volvo`s. Met name de 4 cilinder T2 in een V40 is een prima kosten bewuste keuze. Deze zou niet werken in een XC90. Kort door de bocht, minder is beter. minder gecompliceerde onderdelen die samen moeten werken is beter. De voorkeur voor motoren van het VEA tijdperk zou dus zijn

  1. T5 voor XC90 (T6 is leuker maar er zijn veel extra kostbare onderdelen gebruikt die niet perse noodzakelijk zijn)
  2. T4 voor het middensegment en de vlottere kleinere auto`s
  3. T3 uitsluitend wanneer souplesse en kracht overbodig is. Geen caravan trekken en niet volgeladen op vakantie. Een kleinere motor met een handbak is aan te bevelen. Zo komt er meer kracht aan op het wegdek.

notabene…. een goed onderhouden 5 cilinder 2.5T heeft altijd de voorkeur. deze is al geruime tijd niet meer te koop. De 5 cilinder loopt rustiger is meer robuust en is eenvoudiger in opbouw.

Diesel:

In het verlengde van het verhaal hierboven kan ik het mbt. diesel wat korter houden. De 5 cilinder diesel was naast de Volvo 4 cilinder bij de absolute top. Afhankelijk van bouwjaar en model is de euro6 5 cilinder diesel nog steeds een optie in de XC60 wat overigens een model is wat aan te raden is. (ja inderdaad, het oude model). Deze motoren hebben het eeuwige leven wanneer goed bijgehouden. Op basis van het VEA platform heeft Volvo een top stukje techniek op de markt gebracht. De laatst gebruikte 4 cilinder diesels zijn pezige sterke zuinige motoren… maar……als er wat gebeurd… komt de ellende vaak niet alleen. Eèn van de garanties is een kapotte wervelklep. Deze klep gaat stuk omdat door slijtage olie en roet vanuit de EGR vast gaan zitten op deze klep die uiteindelijk niet meer gemotiveerd is om nog wat te doen. Gevolg is een negatieve spiraal aan ellende. Meer roet en vervuiling die weer de EGR klep en de koeler blokkeren met een dikke luchtstoring als gevolg wanneer hij er zelf eindelijk genoeg van heeft. € 2000+ aan reparaties. Om die reden strepen wij de meest onbetrouwbare variabele weg door de EGR klep softwarematig dicht te laten (ouder dan 2017-2018). Dit voorkomt de meeste ellende zoals ook de vervuiling in de verbrandingskamer met vastzittende zuigerveren als gevolg. Voorkomen is beter dan genezen. Als laatste heeft Volvo om het Turbo-gat te verkleinen en de 4 cilinder NOG soepeler te maken gebruik gemaakt van een power pulse systeem. Opgeslagen gecomprimeerde lucht die de Turbo helpt sneller op te spoelen om zo sneller meer vermogen te leveren. Prachtig! maar, het kan ook stuk.

Dus, keep it safe and simple.

  1.  Euro 6 (laatste) 5 cilinder diesel
  2. VEA D4 (eenvoudig softwarematig meer vermogen te geven, voor de grote en kleine Volvo vrienden.
  3. VEA D2 lichte uitvoering van de 4 cilinder.. nog minder onderdelen die stuk kunnen

old School <2017:

  1. Benzine 5- cilinder 2.5T turbo. (verstandig goed genoeg voor all-round gebruik in alle Volvo`s)
  2. Diesel 2 liter 5 Cilinder Turbo (D3) (onverwoestbare motor met veel koppel onderin en zuinig)
  3. benzine 6 Cilinder Turbo (T6) kwalitatief erg goede motor te combineren met all wheel drive
  4. Diesel 2.5 215PK twin turbo (D5) (grotere kans op koppakking) in veel late V70`s en xc60`s gebruikt
  5. V8 na eind 2006. Beestachtig goede motor, lekker simpel en de beste keuze voor de XC90

elektrisch:

het nuttig zijn van deze manier van rijden valt over te twisten. Laten we zeggen dat u gratis stoom kunt laden van eigen zonnepanelen en veel rondjes rond de kerk rijd, ok. Best. De motivatie moet vooral niet zijn omdat het goedkoop is. Het onderhoud van 2 volledige aandrijflijnen IS NIET GOEDKOOP. Als het dan toch moet:

  1. V90 T6 T8 (meest normale auto, onderstel ontlast door beperkt gewicht)
  2. XC40… meest normaal rijdende kleinere auto, toch de vrijheid om verder te rijden dan rondje rond de kerk tov EX30
  3. XC90 T8… hij kan vrij lang heel blijven en relatief tot de auto zijn de kosten te overzien.

ZEKER NIET KOPEN:

  1. V60 D6 (Hiervan weigeren wij en vele anderen onderhoud)
  2. XC90 T8  > 200.000 KM
  3. Volvo met 1.6 benzine/diesel motor
  4. IEDERE TWIJFELACHTIGE VOLVO UIT ZWEDEN -> DUITSLAND

meest te adviseren dealer bedrijf:

  1. Bluekens

meest te adviseren specialist in Volvo verkoop bedrijf:

  1. Mudde Kok
  2. Van Aarle

Minst te adviseren  bedrijf:

Welovo