Zoals onze klanten weten helpen wij iedereen graag op weg. Ook als het gaat om het spenderen van (minder) geld.
Dus….. hier gaan we …. Luxe rijden en duizenden euro’s belasting besparen? Zo werkt de Kosten- en youngtimer regeling.
Droomt u van een rijk uitgeruste Volvo S90 of een XC90 op uw oprit, maar schrikt u van de fiscale bijtelling? Voor slimme ondernemers (=Volvo rijders, ZZP/VOF) zijn er slimme manieren om deze iconische auto’s zakelijk te rijden zonder de hoofdprijs aan de Belastingdienst te betalen. Wij leggen u graag uit hoe u maximaal profiteert.
Veel ondernemers denken dat een zakelijke auto altijd 22% bijtelling over de nieuwwaarde betekent. Bij een luxe SUV van € 90.000 praten we dan over ruim € 800 netto kosten per maand. Dat kan en moet anders!
1. De Kostenregeling: Nooit meer bijtelling dan uw werkelijke kosten
Rijdt u een jonger model, zoals een V90XC uit 2020 of een Volvo XC90 uit 2015? Ook dan is er een slimme achterdeur voor de ondernemer in een VOF of eenmanszaak.
De wet zegt namelijk: De bijtelling is nooit hoger dan de werkelijke autokosten die in het bedrijf zijn geboekt.
Stel, u rijdt een xc90 met een cataloguswaarde van € 120.000. Normaal zou de bijtelling € 30.000 per jaar zijn. Maar zijn uw totale kosten aan brandstof, onderhoud en afschrijving dat jaar € 15.000? Dan wordt uw bijtelling verlaagd naar die € 15.000.
 * Het resultaat: De kosten en de bijtelling strepen elkaar weg. U rijdt de auto feitelijk van uw bruto winst, wat u duizenden euro’s netto per jaar scheelt vergeleken met privé rijden.
Waarom uw auto zakelijk rijden via de VOF?
In bijna alle berekeningen die wij voor onze klanten maken, is zakelijk rijden voordeliger dan privé rijden.
 * Brandstof en onderhoud: U betaalt deze van uw winst (vóór belasting).
 * BTW: U krijgt de BTW op onderhoud en brandstof direct terug bij uw aangifte.
 * Investering: De aanschafwaarde van de auto verlaagt uw belastbare winst via afschrijving.

Geen geld voor belastingdienst

 

2. De Youngtimer-regeling: Luxe voor een fractie van de prijs
Is een auto 15 jaar of ouder? Dit zal dankzij D66 en vooral de mensen die op deze partij getemd hebben 25 jaar worden om nog meer subsidie uit te geven aan de transitie. Dan wordt het fiscaal een ‘Youngtimer’. In plaats van de cataloguswaarde (de nieuwwaarde van vroeger), kijkt de fiscus nu naar de dagwaarde.
 * Het tarief: 35% over de dagwaarde.
 * Het voordeel: Een Volvo XC90 uit 2006 met een dagwaarde van € 5.000 kost u netto slechts € 72 per maand aan bijtelling.
 * De winst: Ondertussen trekt u wel álle kosten (onderhoud, brandstof, verzekering) af van uw winst. Vooral bij auto’s die wat meer onderhoud nodig hebben, betaalt de Belastingdienst zo bijna de helft van uw facturen mee.
Het kan gewoon…. Volvo maakte 25 jaar terug misschien wel de beste Auto`s in de geschiedenis van het bestaan van het merk.
VOMD disclaimer:
  • Geen advies: De verstrekte informatie is niet bedoeld als persoonlijk belasting advies, maar als algemene informatie of educatie.
  • Risico’s: Een Volvo kopen neemt risico`s met zich mee, inclusief het risico om meer dan de inleg te verliezen (bij complexe reparaties) en dat de waarde fluctueert.
  • Geen garantie: Regelgevingen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. (totdat links weg is)
  • Eigen verantwoordelijkheid: De gebruiker is zelf verantwoordelijk voor beslissingen en de gevolgen daarvan.
  • Juridische beperking: Deze disclaimer is een eenzijdige verklaring en geen vervanging voor een overeenkomst.
  • Geen aanbod: De informatie is geen aanbod tot het kopen of verkopen van effecten.