Wij laten ons niet gek maken!! Straks met z`n allen in een klassiekertje rijden…. dat kan toch niet? dat is ouwe troep!

Dat kan heel goed. Wij als geen ander hebben veel klanten al erg lang die als eerste eigenaar in een zilveren V70 2002 rijden. “Ik kijk wel eens naar wat anders maar hij is nog goed en hij rijd zo fijn”. De Volvo V70 P2 is samen met de S60 S80 het hoogtepunt van Volvo in “form follows function” en comfort en zijn daarmee de perfecte oplossing. Daarbij komt nog dat het geen onderdeel was van Ford dus er werd nog hard gewerkt aan roest preventie. Kun je deze auto`s gewoon kopen? Ja. Zijn ze altijd goed? Nee. Het is een Volvo (V70) dus het zal wel goed zijn is onzin. Iedereen die dat zegt is niet goed bij zn hoofd. De auto heeft in 25 jaar waarschijnlijk meerdere eigenaren gehad die dachten dat het zn laatste ronde was….maar aangezien het een V70 is…kan hij nog wel even totdat hij uit elkaar valt. Dat gaat niet gebeuren. Deze auto`s stoppen als de eigenaar stopt en hem verkoopt aan het volgende slachtoffer. (ik bijvoorbeeld) onder mijn 2006 XC70 gaat nu een andere versnellingsbak…. op naar de volgende 200.000 km.

Zijn het goedkope auto`s? Zeker! heb je een 2.4 140 of 170 pk te pakken gaan er wel zaken stuk…. maar …..overzichtelijk. Koop je een XC70… geweldige auto maar bereid je voor op de rekeningen. Nu begint dit verhaal natuurlijk met in de titel financieel voordeel dus wat maakt het allemaal uit. Hoe verhoud zich dit met nieuw?? Bij nieuwe Volvo`s en ik vermoed, andere merken ook gaat het om goed beter best … en duur duurder duurst.. De rijbeleving is totaal anders, niet te vergelijken. Moet je willen. Wat te doen? Ga eens rijden in een goed exemplaar en bepaal het zelf!! (nu met zn allen op V70R gaan,…. deze zijn nu nog betaalbaar) (al deze adviezen op eigen risico)

 

Waar op letten?

  • automaat goede olie weinig slip niet schokken (ook warm testen)
  • draagarmen voorzijde
  • remklauwen verroest verrot remmerij oud slecht remslangen
  • Carter ventilatie (overal olielekkages)
  • erg oude banden, liefst maximaal 5 jaar
  • algeheel onderhoud te zien aan brandstoffilter
  • soepel stuurhuis zonder haperingen
  • ingezakte motorsteunen (veel motorgeluid in de cabine)
  • bij handbak stuk 2 massa vliegwiel
  • werking handrem
  • ashoezen speling assen (hobbel tijdens rijden)
  • ernstig gecorrodeerde velgen met leeglopende banden

niets van alles hierboven is bijzonder. Op een goed bijgehouden auto is alles in orde.