Volvo PowerShift

Volvo-dual-clutch-powershift-gearbox

De Volvo PowerShift versnellingsbak geeft het gemak van een automaat en de efficientie en de kracht van een handbak. Een waar genot voor fijnproevers.

Twee koppelingen

De Volvo  PowerShift is zeer snel en bijna traploos van verzet . Hierdoor ontstaat niet alleen winst in acceleratie, maar kan het tot 8 procent brandstof besparen. Het gaat om de werking en techniek van een handbediende versnellingsbak met twee koppelingen, waarbij de bediening volledig elektronisch wordt geregeld en aangestuurd. Belangrijk in deze versnelingsbak zijn de beide natte koppelingsplaten die onafhankelijk van elkaar werken.De één is bestemd voor de oneven versnellingen en de andere voor de even versnellingen.

In de praktijk zijn de voordelen duidelijk, want bij bijvoorbeeld accelereren is de volgende versnelling al ingeschakeld. Die neemt de rol over doordat de aandrijvende versnelling wordt ontkoppeld en de 'klaarstaande´ versnelling wordt gekoppeld door de tweede koppeling. Dit zorgt voor een constante aandrijfkracht. De Powershift schakelt extreem snel en zeer soepel zonder enige aarzeling in de acceleratie. 

Sequentieel 

Powershift biedt de rijder een automaat die sequentieel (voelt als manueel) schakelen toestaat, vergelijkbaar met de Volvo Geartronic-transmissie. Het enige verschil is dat dat met de Powershift supersnel gaat en zonder krachtverlies. De kracht van de motor, het koppel, blijft volledig beschikbaar voor de aandrijving, doordat er geen koppelomvormer, een plenetair tandwielstelsel, hydraulische koppelingen en rembanden nodig zijn zoals in een conventionele automaat. De PowerShift-transmissie kan dankzij het gebruik van de twee natte koppelingen bovendien een hoog koppel aan en is geschikt voor elke overbrengingsverhouding. Dit maakt deze transmissie tot een goede keus voor de sterke dieselmotoren van vandaag de dag. De PowerShift kan een trekkracht tot 450 Nm aan. 

Nadelen 

Ieder voordeel heeft een nadeel. Sommige voordelen hebben soms meerdere nadelen. Waar bij een conventionele automaat nieuwe olie vaak al toereikend is om hem weer te optimaliseren is het bij de powershift anders. Erg belangrijk is te benadrukken dat de automaat in tegenstelling tot de normale automaat een voorgeschreven oderhoudsinterval voor de bakolie bij doorgaans 90.000 km. Afwijken hiervan geeft ongewenste eigenschappen in het schaklen. Daarnaast hebben de koppelingen niet het eeuwige leven en zal deze net als bij een handgeschakelde op een moment vervangen moeten worden.

Wij integreren de oliewissel bij onze klanten in het reguliere onderhoud. De oliewissel kost €260,00 inclusief filter en het resetten van de bak door middel van de Volvo software. Aangezien de olie veel langer meegaat dan bijvoorbeeld motorolie adviseren wij wanneer het niet bekend is de bak olie preventief te vervangen. Op die manier heeft u in de tijd dat de auto van u is er meer plazier van. Bovendien bespaard u door de betere overbrenging ook op brandstofkosten. Dit kan oplopen tot 75 km op een volle tank. 

Over de oliewissel hebben we een interssant filmpje voor u:

<iframe width="854" height="480" src="https://www.youtube.com/embed/o690DovjDAc" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>